بهترین دکتر برای درمان تنبلی تخمدان

تنبلی تخمدان چیست؟

سندرم تخمدان پلی کیستیک نوعی اختلال یا به احتمال زیاد یک اختلال هورمونی است که در سنین باروری در خانم ها شایع است. در این وضعیت PCOS ، در اغلب زنان کیست های کوچک پر از کیسه در تخمدان ها رشد می کنند. در طول بیماری تنبلی تخمدان، زنان ممکن است در سیکل قاعدگی خود دچار ناهنجاری (ناچیز یا طولانی)، افزایش سطح آندروژن، آکنه و رشد بیش از حد مو شوند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک یکی از دلایل اصلی ناباروری زنان است زیرا از تخمک گذاری جلوگیری می کند. زنانی که با این بیماری درگیر می شوند در آنها احتمال زایمان زودرس، دیابت حاملگی، فشار خون بالا و حتی سقط جنین بیشتر است. در حالی که اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود، ممکن است از مشکلات طولانی مدت مانند بیماری قلبی و دیابت نوع 2 جلوگیری شود. نیمی از زنان مبتلا به تنبلی تخمدان قبل از 40 سالگی عوارض طولانی مدت دیابت نوع 2 را دارند.

تنبلی-تخمدان

انواع تنبلی تخمدان

در این بخش درباره انواع مختلف سندرم تخمدان پلی کیستیک توضیح خواهیم داد.  چهار نوع تنبلی تخمدان وجود دارد: تنبلی تخمدان مقاوم به انسولین ، تنبلی تخمدان التهابی، تنبلی تخمدان مخفی و تنبلی تخمدان ناشی از قرص.

تنبلی تخمدان مقاوم به انسولین

رایج ترین نوع تنبلی تخمدان است. این نوع در اثر سیگار کشیدن، قند، آلودگی و چربی ترانس ایجاد می شود. در این صورت، انسولین زیاد از تخمک گذاری جلوگیری می کند و تخمدان ها را به سمت ایجاد تستوسترون سوق می دهد. اگر به پزشک گفته شده باشید که شما در مرز ابتلا به دیابت هستید و آزمایش تحمل گلوکز شما طبیعی نبود. اگر سطح انسولین را افزایش داده اید و اضافه وزن دارید، ممکن است شما یک PCOD مقاوم  به انسولین داشته باشید.

نکته: فقط قند را کنار بگذارید ، این اولین قدم شماست. مصرف مقدار کمی قند مشکلی ندارد اما با مصرف مقدار زیادی از آن در مقاومت به انسولین کمک می کنید. همچنین برای جلوگیری از مقاومت به انسولین PCOS می توانید اینوزیتول مصرف کنید. یک دوره تقریباً شش تا نه ماه برای بهبود این نوع تنبلی تخمدان لازم است زیرا یک روند درمانی کند است.

تنبلی تخمدان ناشی از قرص

این نوع، دومین تنبلی تخمدان رایج است. به دلیل مصرف قرص های ضد بارداری که از تخمک گذاری جلوگیری می کنند، ایجاد می شود. برای بیشتر خانم ها، این تأثیرات دوام چندانی ندارد و پس از پایان اثر قرص، تخمک گذاری آغاز می شود. اما در برخی از خانم ها حتی پس از پایان اثرات قرص، ماهها و سالها تخمک گذاری از سر گرفته نمی شود. در این مدت خانم ها باید با متخصص زنان و زایمان مشورت کنند. اگر قبل از شروع مصرف قرص ها دوره های منظم و عادی را تجربه می کنید، این ممکن است نشانه تنبلی تخمدان ناشی از قرص باشد. یا اگر سطح LH شما در آزمایش خون افزایش یافته باشد هم می تواند نشانه ای از این مشکل باشد.

دکتر ساره حیدری متخصص زنان در غرب تهران در زمینه انواع جراحی زیبایی واژن و درمان بیماری های زنان می توانند مشاورات لازم را به شما بدهند. همچنین می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید یا به پیج اینستاگرام دکتر ساره حیدری مراجعه کنید. شماره تماس 02188681047 – 88689871

تنبلی تخمدان التهابی

در تنبلی تخمدان به دلیل التهاب، از تخمک گذاری جلوگیری می شود، هورمون ها نامتوازن می شوند و آندروژن ها تولید می شوند. التهاب به دلیل استرس، سموم محیط و التهاب رژیم های غذایی مانند گلوتن ایجاد می شود. اگر علائمی مانند سردرد، عفونت یا حساسیت پوستی دارید و آزمایش خون نشان می دهد که شما کمبود ویتامین D دارید ، میزان خون شما طبیعی نیست، سطح تیروئید شما افزایش یافته است، ممکن است شما یک فرد مبتلا به تنبلی تخمدان التهابی باشید.

نکته: استرس نداشته باشید. از مصرف غذاهای التهابی مانند لبنیات، شکر یا گندم خودداری کنید. مصرف مکمل های منیزیم را شروع کنید زیرا دارای اثرات ضد التهابی است. روند بهبود حدود نه ماه طول می کشد زیرا یک روند آهسته است.

تنبلی تخمدان مخفی

این نوع یک شکل ساده تر از PCO است ، پس از یافتن علت، حدود 3 تا 4 ماه طول می کشد تا برطرف شود. علل تنبلی تخمدان پنهان بیماری تیروئید، کمبود ید (تخمدان ها به ید نیاز دارند)، رژیم غذایی گیاهی (باعث کمبود روی شما می شود و تخمدان ها به روی احتیاج دارند) و شیرین کننده های مصنوعی هستند.

درمان قطعی تنبلی تخمدان

برای درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک  یا بیماری تنبلی تخمدان، یکی از بهترین درمان ها، تغییر سبک زندگی می باشد که در این صورت بهتر است موارد زیر را رعایت نمایید:

• رژیم های کم کالری مصرف نمایید.
  • حداقل به مدت 5 روز در هفته ورزش کنید و به اندازه کافی تحرک داشته باشید.
  • تحقیقات نشان داده اند که حداقل 5 تا 10 درصد کاهش وزن تاثیر بسزایی در درمان تنبلی تخمدان دارد.
  • استفاده از درمان های دارویی زیر نظر متخصص زنان به خصوص مصرف متفورمین بسیار توصیه می شود. متفورمین باعث تنظیم متابولیسم چربی های احشائی می شود و مقاومت به انسولین را در این بیماران کاهش می دهد و در درمان تخمدان پلی کیستیک بسیار تاثیر دارد.
  • درمان های دارویی دیگر مانند مصرف قرص های ضد بارداری با دوز پایین استروژن موثر می تواند که سبب می شود میزان خطر بیماری های قلبی و عروقی بالاتر نرود. همچنین درمان های داروهای دیگر مانند داروهای آنتی آندروژنی برای این بیماران توصیه می شود.

بهترین دکتر برای درمان تنبلی تخمدان

از آنجایی که تنبلی تخمدان دارای انواع مختلفی است بنابراین لازم است حتما برای تشخیص نوع آن و درمان به بهترین دکتر برای درمان تنبلی تخمدان مراجعه کنید. دکتر ساره حیدری متخصص زنان در غرب تهران می توانند با درمان های مناسب باعث بهبودی کامل شما شوند. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر با شماره های مندرج در سایت تماس حاصل فرمایید.

[کل: 7 میانگین: 2.6]