بیماری التهاب لگن

بیماری التهاب لگن که با نام اختصاری PID نیز شناخته می شود، عفونتی است که سیستم تولید مثل خانم ها را درگیر می کند. این سیستم شامل قسمت های زیر می باشد:
– رحم، ارگانی است که جنین را در دوران بارداری در خود نگه می دارد.
– تخمدان ها، مسئول آزاد کردن تخمک ها هستند.
لوله های فالوپ، که تخمدان ها را به رحم متصل می کنند.
واژن، که رحم را به قسمت خارجی بدن متصل می کند.

بیماری التهاب لگن

بیماری التهاب لگن عمدتا به دلیل عفونت حین رابطه جنسی ایجاد می شود، کلامیدیا و گنوره آ، مهم ترین عوامل عفونی در ایجاد این بیماری هستند.
بیماری التهاب لگن می تواند منجر به بروز دردهای مزمن شود، و به دلیل ایجاد اسکار در لوله های فالوپ می تواند منجر به ناباروری در خانم ها نیز شود.

درمان بیماری التهاب لگن حتما باید تحت نظر متخصص زنان انجام گیرد. دکتر ساره حیدری متخصص زنان در این زمینه می توانند مشاورات لازم را به شما بدهند.

علائم و نشانه های بیماری التهاب لگن

بیماری التهاب لگن معمولا منجر به بروز علامت و نشانه ای نخواهد شد. اما درد در قسمت پایینی شکم، یکی از بارزترین علائم این بیماری می باشد. در برخی خانم ها، این درد به هنگام رابطه جنسی، بیشتر خواهد شد.
برخی دیگر علائم عبارتند از:
تب و لرز
ترشح از واژن
خونریزی از واژن
درد حین انجام معاینات لگنی

تشخیص بیماری التهاب لگن

هیچ گونه تستی جهت تشخیص قطعی وجود ندارد، بلکه با انجام یک سری تست ها و آزمایشات، تنها علت بروز درد مشخص خواهد شد.
در ابتدا، معاینات لگنی جهت بررسی علائمی از عفونت و یا التهاب، انجام می شود. سپس، آزمایش خون و ادرار جهت وجود عفونت و یا هر گونه اختلال نیز تجویز خواهد شد.
گرفتن نمونه مدفوع، جهت بررسی وجود خون در آن، از دیگر مواردی است که از سوی پزشک تجویز می شود.
بسته به شرایط بیمار، برخی تست ها مانند اولتراسوند نیز انجام می شود. اولتراسوند، تست تصویربرداری است که تصاویر دقیقی را از قسمت های داخلی بدن تهیه می کند.

آیا نیازی به مراجعه به پزشک می باشد؟

بله، در صورتی که احساس می کنید به این بیماری دچار شده اید، حتما به پزشک مراجعه کنید. چرا که تشخیص و درمان اولیه در این بیماری بسیار اهمیت دارد. عدم درمان به موقع می تواند منجر به بروز عوارض شود.

درمان بیماری التهاب لگن

مصرف آنتی بیوتیک، راه درمان بیماری التهاب لگن می باشد، که می تواند به صورت قرص و یا تزریق باشد. در برخی موارد، ابتدا آنتی بیوتیک در بیمارستان و از راه وریدی تزریق می شود، و سپس مصرف قرص ادامه پیدا می کند.
تمام قرص ها باید کامل و طبق تجویز پزشک مصرف شوند، حتی اگر قبل از پایان دوره درمان، بیمار احساس بهتری داشته باشد. در صورتی که دوره درمان کامل طی نشود، احتمال بازگشت عفونت وجود خواهد داشت.
در صورت ابتلا به این بیماری و داشتن رابطه جنسی، شریک جنسی تان نیز باید تحت درمان قرار بگیرد. عدم درمان شریک جنسی، احتمال برگشت عفونت را افزایش می دهد.

پیشگیری از بیماری التهاب لگن

از آن جایی که بیماری التهاب لگن، عمدتا به دلیل انتقال عفونت حین رابطه جنسی ایجاد می گردد، با رعایت موارد زیر می توان احتمال بروز این بیماری را به حداقل رساند.
– استفاده از کاندوم حین رابطه جنسی
– عدم برقراری رابطه با فرد مبتلا به عفونت
– نداشتن رابطه جنسی

اگر خانمی قصد بارداری داشته باشد، چه باید کند؟

ابتلا به این بیماری، شرایط بارداری را کمی سخت خواهد کرد، آن هم به دلیل اسکارهای ایجاد شده در لوله های فالوپ.
در چنین شرایطی، احتمال حاملگی خارج رحم بیشتر می باشد، و جنین در لوله های فالوپ شکل خواهد گرفت.
توصیه می شود قبل از تصمیم به بارداری، از ابتلا به بیماری التهاب لگن مطمئن شوید.

شماره تماس  02188681047 – 88689871
آدرس مطب دکتر ساره : سعادت آباد – نبش خیابان 21 – ساختمان بهاران – واحد16

سایر خدمات دکتر ساره حیدری متخصص زنان در تهران عبارتند از:

جراحی زیبایی واژن

سفید کردن واژن