چگونه زگیل تناسلی را تشخیص دهیم؟

نکات برجسته

زگیل های تناسلی در اثر ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شوند.

زگیل های تناسلی هم بر زنان و هم مردان تأثیر می گذارند، اما زنان نسبت به عوارض آسیب پذیرتر هستند.

زگیل های تناسلی قابل درمان هستند، اما می توانند برگردند مگر اینکه عفونت زمینه ای نیز درمان شود.

زگیل های تناسلی چیست؟

زگیل های تناسلی گوشت اضافی نرمی هستند که در دستگاه تناسلی ظاهر می شوند. آنها در واقع یک عفونت مقاربتی(STI) ناشی از برخی گونه های ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) هستند. زگیل های تناسلی می توانند باعث ایجاد درد، ناراحتی و خارش نیز شوند.

HPV شایع ترین نوع STI ها است. مردان و زنانی که از نظر جنسی فعال هستند در برابر عوارض HPV از جمله زگیل تناسلی آسیب پذیر هستند. عفونت HPV به ویژه برای خانم ها خطرناک است زیرا برخی از انواع HPV می تواند باعث سرطان دهانه رحم و گردن رحم شوند.

درمان در مدیریت این عفونت مهم است.

تشخیص-زگیل-تناسلیعلائم زگیل تناسلی چیست؟

زگیل های تناسلی از طریق فعالیت جنسی از جمله رابطه جنسی دهانی، واژن و مقعد منتقل می شوند. ممکن است تا چند هفته یا چند ماه پس از عفونت هم شروع به رشد نکنند.

زگیل های تناسلی همیشه توسط چشم انسان قابل مشاهده نیستند. ممکن است بسیار کوچک باشند و به رنگ پوست یا کمی تیره باشند. قسمت بالای آن ممکن است شبیه به گل کلم باشد و ممکن است هنگام لمس ممکن است کمی برآمدگی احساس شود. همچنین آنها ممکن است به صورت خوشه ای از زگیل یا فقط یک زگیل ایجاد شوند.

زگیل های تناسلی در مردان ممکن است در نواحی زیر ظاهر شوند:

آلت تناسلی مرد

اسکروتوم

کشاله ران

ران

داخل یا اطراف مقعد

برای زنان ، این زگیل ها ممکن است در نواحی ظاهر شود:

داخل واژن یا مقعد

خارج از واژن یا مقعد

روی دهانه رحم

زگیل های تناسلی همچنین ممکن است بر روی لب، دهان، زبان یا گلوی شخصی که تماس جنسی دهانی با شخصی که HPV داشته، ظاهر شود.

حتی اگر شما نتوانید زگیل های تناسلی را ببینید، آنها ممکن است علائم زیر را داشته باشند:

ترشحات واژن

خارش

خون ریزی

سوزش

اگر زگیل های تناسلی زیاد یا بزرگ شوند، این بیماری می تواند ناراحت کننده یا حتی دردناک هم باشد.

چه عواملی باعث ایجاد زگیل تناسلی می شود؟

در بیشتر موارد زگیل تناسلی در اثر HPV ایجاد می شود. 30 تا 40 نوع HPV وجود دارد که به طور خاص بر دستگاه تناسلی تأثیر می گذارد، اما فقط تعداد کمی از این انواع باعث ایجاد زگیل تناسلی می شوند. ویروس HPV اغلب از طریق تماس پوستی منتقل می شود، به همین دلیل یک STI محسوب می شود. در حقیقت، HPV آنقدر شایع است که مرکز قابل اعتماد و کنترل پیشگیری از بیماری ها(CDC) منبع قابل اعتماد می گوید که اکثر افراد فعال جنسی در برخی نقاط بدن به آن مبتلا می شوند.

با این حال، ویروس همیشه به عوارضی مانند زگیل تناسلی منجر نمی شود. در حقیقت، در بیشتر موارد، ویروس خودبخود از بین می رود بدون اینکه باعث ایجاد مشکلاتی در سلامتی شود. زگیل های تناسلی معمولاً در اثر  انواعی از HPV ایجاد می شوند که با انواعی که باعث ایجاد زگیل روی دستان یا سایر قسمت های بدن می شوند، متفاوت هستند. زگیل نمی تواند از دست کسی به دستگاه تناسلی سرایت کند و بالعکس.

عوامل خطر زگیل تناسلی

هر فرد فعال از نظر جنسی در معرض خطر ابتلا به HPV است. با این حال، زگیل تناسلی در افراد زیر بیشتر شایع است:

زیر 30 سال سن دارند.
سیگار می کشند.
سیستم ایمنی ضعیفی دارند.
سابقه سوء استفاده از کودک را داشتند.
فرزندان مادری هستند که در هنگام زایمان ویروس داشته اند.

دکتر ساره حیدری متخصص زنان در غرب تهران در زمینه انواع جراحی زیبایی واژن، زایمان سزارین، زایمان طبیعی بدون درد و درمان بیماری های زنان می توانند مشاورات لازم را به شما بدهند. همچنین می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید یا به پیج اینستاگرام دکتر ساره حیدری مراجعه کنید. شماره تماس 02188681047 – 88689871

سایر عوارض احتمالی HPV  چیست؟

عفونت HPV عامل اصلی سرطان دهانه رحم است. همچنین می تواند منجر به تغییرات پیش سرطانی سلولهای گردن رحم شود که به آن دیسپلازی گفته می شود.

انواع دیگر HPV همچنین ممکن است باعث سرطان ولو، که اندام های تناسلی خارجی زنان هستند، شود. آنها همچنین می توانند باعث سرطان آلت  تناسلی و مقعدی شوند.

چگونه زگیل تناسلی را تشخیص دهیم؟

برای تشخیص این بیماری، پزشک شما در مورد سلامتی و تاریخ رابطه جنسی شما سؤال می کند. این سوالات شامل علائمی است که شما تجربه کرده اید و هر زمان که مشغول رابطه جنسی بدون از جمله رابطه جنسی دهانی، بدون کاندوم بوده اید.

پزشک شما همچنین معاینه بدنی را در هر مناطقی که گمان می کند زگیل وجود داشته باشد، انجام خواهد داد.

زگیل تناسلی در زنان

از آنجا که زگیل ممکن است در قسمت های عمیق بدن یک زن اتفاق بیفتد، ممکن است پزشک شما نیاز به معاینه لگن داشته باشد. آنها ممکن است از یک محلول اسیدی ملایم استفاده کنند، که کمک می کند تا زگیل ها بیشتر قابل مشاهده باشند.

پزشک شما ممکن است یک آزمایش پاپ (که به آن پاپ اسمیر نیز گفته می شود) انجام دهد، که شامل گرفتن سواب برای بدست آوردن سلول ها از دهانه رحم شما است. سپس این سلولها می توانند از نظر وجود HPV آزمایش شوند.

برخی از انواع HPV ممکن است در یک آزمایش پاپ نتایج غیرطبیعی ایجاد کند، که ممکن است نشان دهنده تغییرات پیش سرطانی باشد. اگر پزشک شما این ناهنجاری ها را تشخیص دهد، ممکن است شما نیاز به غربالگری مکرر برای نظارت بر هرگونه تغییر یا نیاز به یک روش تخصصی به نام کولپوسکوپی داشته باشید.

اگر زن هستید و نگران هستید که ممکن است مبتلا به نوعی از HPVشناخته شده که منجر به سرطان دهانه رحم می گردد، شوید، پزشک شما می تواند آزمایش DNA برایتان انجام دهد. این تست تعیین می کند کدام نوع از HPV در سیستم بدنی شما وجود دارد. تست HPV برای آقایان هنوز در دسترس نیست.

زگیل تناسلی چگونه درمان می شود؟

در حالی که زگیل های دستگاه تناسلی قابل مشاهده اغلب با گذشت زمان از بین می روند، خود HPV می تواند در سلول های پوست شما بماند. این بدان معناست که در طول زندگی ممکن است چندین بار ظاهر شوند. بنابراین مدیریت علائم بسیار مهم است زیرا می خواهید از انتقال ویروس به دیگران خودداری کنید. گفته می شود، زگیل های تناسلی حتی در صورت عدم مشاهده یا علائم دیگر قابل انتقال به دیگران هستند.

ممکن است بخواهید برای رفع علائم دردناک یا به حداقل رساندن ظاهر آنها، زگیل تناسلی را درمان کنید. با این وجود، شما نمی توانید زگیل های دستگاه تناسلی را با دارو های بدون نسخه (OTC) درمان کنید.

همچنین پزشک متخصص زنان ممکن است داروهای موضعی برای زگیل موضعی تجویز کند.

اگر زگیل های قابل مشاهده با گذشت زمان از بین نروند، ممکن است شما نیاز به جراحی جزئی برای از بین بردن آنها داشته باشید. پزشک شما همچنین می تواند زگیل را از طریق موارد زیر از بین ببرد:

سوزاندن زگیل از طریق جریان برق
جراحی کرایو یا فریز کردن زگیل
درمان با لیزر
برش یا برداشتن زگیل
تزریق داروی اینترفرون

اگر زنی هستید که زگیل تناسلی دارید، ممکن است لازم باشد هر سه تا شش ماه بعد از درمان اولیه، آزمایش پاپ انجام دهید. این آزمایش به پزشک شما کمک می کند تا هرگونه تغییر در دهانه رحم شما را کنترل کند. بنابراین نظارت مهم است زیرا ممکن است در معرض خطر بالای ابتلا به سرطان دهانه رحم قرار داشته باشید. انواع HPV که باعث ایجاد زگیل تناسلی می شوند، خطر کمی برای ابتلا به سرطان دارند. با این حال، شما می توانید انواع  دیگری از HPV  نیز داشته باشید که برخی از آنها ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند.

داروهای خانگی زگیل تناسلی

از درمان های OTC که برای درمان زگیل های دست استفاده می شوند روی زگیل تناسلی استفاده نکنید. زگیل های دست و زگیل های دستگاه تناسلی در اثر انواع مختلف HPV ایجاد می شوند و درمان هایی که برای سایر نواحی بدن طراحی شده اند، معمولاً بسیار قوی تر از درمان های به کار رفته در دستگاه تناسلی هستند. در واقع استفاده از روشهای درمانی نادرست ممکن است ضرر بیشتری داشته باشد.

برخی از داروهای خانگی می توانند در درمان زگیل تناسلی مفید هستند، اما شواهد کمی برای صحت آنها وجود دارد. همیشه قبل از استفاده از داروی خانگی با پزشک متخصص زنان خود مشورت کنید.

نحوه جلوگیری از زگیل تناسلی

واکسن های HPV به نام های Gardasil و Gardasil 9 می توانند زن و مرد را از شایع ترین انواع HPV  که باعث ایجاد زگیل تناسلی می شوند، محافظت کنند و همچنین می توانند آنها را در برابر انواع HPV  که با سرطان دهانه رحم در ارتباط هستند، محافظت کنند.

واکسنی به نام سرواریکس نیز موجود است. این واکسن در برابر سرطان دهانه رحم محافظت می کند، اما در برابر زگیل تناسلی محافظت نمی کند.

بسته به سن واکسن در 1 تا 3 تزریق انجام می شود. هر دو نوع واکسن باید قبل از اینکه فرد از نظر جنسی فعال شود، تزریق گردد، زیرا آنها در این زمان مؤثرتر هستند.

استفاده از کاندوم هر بار که رابطه جنسی دارید می تواند خطر ابتلا به زگیل تناسلی را نیز کاهش دهد.

زگیل تناسلی عارضه عفونت HPV است که شایع و قابل درمان است. آنها می توانند به مرور زمان از بین بروند، اما درمان در جلوگیری از بازگشت آنها و عوارض احتمالی ضروری است.

اگر فکر می کنید زگیل تناسلی دارید، با پزشک خود مشورت کنید. آنها می توانند تشخیص دهند که آیا شما زگیل دارید و بهترین گزینه های درمانی شما کدام است.
علاوه بر این، مهم است که با شریک جنسی خود صحبت کنید. این مساله ممکن است دشوار به نظر برسد، اما عنوان کردن شرایط شما می تواند به شما در محافظت از شریک زندگی خود در برابر ابتلا به عفونت HPV و زگیل تناسلی کمک کند. در صورت نیاز به مشاوره و درمان می توانید به مطب دکتر ساره حیدری مراجعه کنید.