تشخیص یائسگی زودرس

یائسگی زودرس چیست؟

یائسگی زودرس زمانی رخ می دهد که عادت ماهانه قبل از ۴۵ سالگی متوقف شود. این مساله می تواند به طور طبیعی اتفاق بیفتد یا به عنوان یک عارضه جانبی برخی از درمان ها باشد.
برای بیشتر زنان، یائسگی از سنین ۴۵ تا ۵۵ سالگی شروع می شود.

اگر زیر ۴۵ سال دارید و متوجه شده اید که دوره های شما به ندرت اتفاق می افتد یا متوقف شده، باید با پزشک متخصص زنان خود صحبت کنید.

یائسگی-زودرس

دلایل یائسگی زودرس

تخمدانها کار را متوقف می کنند
یائسگی زودرس می تواند به طور طبیعی اتفاق بیفتد اگر تخمدان های زن تولید مقادیر طبیعی هورمون های خاص به ویژه هورمون استروژن را متوقف کنند.

این مشکل گاهی اوقات نارسایی زودرس تخمدان یا نارسایی اولیه تخمدان نامیده می شود.
علت نارسایی زودرس تخمدان ها اغلب ناشناخته است ، اما در برخی از خانم ها ممکن است ناشی از:

۱- ناهنجاری های کروموزومی – مانند زنان مبتلا به سندرم ترنر
۲- یک بیماری خود ایمنی – جایی که سیستم ایمنی بدن شروع به حمله به بافت های بدن می کند.
۳- عفونت های خاصی مانند سل، مالاریا و اوریون – اما بسیار نادر است.

نارسایی زودرس تخمدان گاهی در میان خانواده ها رخ می دهد. این ممکن است در شرایطی اتفاق بیفتد که هرکدام از بستگان شما در سنین بسیار جوانی (۲۰ یا ۳۰ سالگی) یائسگی را پشت سر بگذارند.

دکتر ساره حیدری متخصص زنان در غرب تهران در زمینه انواع جراحی زیبایی واژن، زایمان سزارین، زایمان طبیعی بدون درد و درمان بیماری های زنان می توانند مشاورات لازم را به شما بدهند. همچنین می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید یا به پیج اینستاگرام دکتر ساره حیدری مراجعه کنید. شماره تماس ۰۲۱۸۸۶۸۱۰۴۷ – ۸۸۶۸۹۸۷۱

اولین علائم یائسگی زودرس

علائم اصلی یائسگی زودرس دوره هایی است که به ندرت اتفاق می افتند یا در کل بدون هیچ دلیل دیگری (مانند بارداری) متوقف می شوند.
برخی از خانمها ممکن است علائم معمولی یائسگی نیز داشته باشند، از جمله:

۱- گرگرفتگی
۲- عرق شبانه
۳- خشکی واژن و ناراحتی در هنگام رابطه جنسی
۴- خوابیدن دشوار است
۵- اضطراب
۶- کاهش میل جنسی
۷- مشکلات حافظه

زنانی که یائسگی زودرس را پشت سر می گذارند، به دلیل پایین آمدن سطح هورمون استروژن، خطر ابتلا به پوکی استخوان و بیماری های قلبی عروقی را نیز دارند.

تشخیص یائسگی زودرس

پزشک معالج شما می تواند بر اساس علائم، سابقه خانوادگی و آزمایش خون، تشخیص یائسگی زودرس را انجام دهد تا سطح هورمون شما بررسی شود.

درمان جدید یائسگی زودرس

درمان اصلی یائسگی زودرس قرص ضد بارداری ترکیبی یا HRT برای تشکیل هورمونهای از دست رفته شماست.
پزشک معالج شما احتمالا توصیه می کند که این روش درمانی را طولانی مدت، بیشتر از سن نرمال یائسگی طبیعی (به طور متوسط در حدود سن ۵۲) انجام دهید تا از شما محافظت کند.

اگر انواع خاصی از سرطان مانند انواع خاصی از سرطان پستان داشته اید، ممکن است نتوانید تحت درمان هورمونی قرار بگیرید.
همچنین متخصص زنان و زایمان معالج شما در مورد سایر گزینه های درمانی و تغییر شیوه زندگی برای محافظت از سلامت شما می تواند توصیه هایی را ارائه نماید.

دوازده + نوزده =