تنبلی تخمدان

علائم تنبلی تخمدان

در واقع  از شایع ترین علائمی که برای بیماری تنبلی تخمدان یا pco وجود دارد، اختلال در تخمک گذاری می باشد که ممکن است در بسیاری از بیماری های دیگر نیز مشاهده شود. به طور مثال ممکن است خانمی کم کاری یا پرکاری تیروئید داشته باشد و به خاطر آن دچار اختلال در تخمک گذاری شود یا خانمی به دنبال ورزش های سنگین حرفه ای که انجام می دهد دچار اختلالات قاعدگی و تخمک گذاری شود ولی لزوما دچار تنبلی تخمدان نباشد. همچنین استرس شدید نیز می تواند باعث بروز اختلالات تخمک گذاری نیز شود.

تنبلی-تخمدان

تخمک گذاری چگونه رخ می دهد؟

تخمک گذاری در واقع یک محور می باشد و چند عضو باید در کنار یکدیگر به درستی کار کنند و هورمون های خاصی را آزاد کنند تا تخمک گذاری نرمال رخ دهد. این محور از هیپوتالاموس در مغز شروع می شود به هیپوفیز می رسد و پس از آن فرمان به تخمدان رسیده می شود و در نهایت برای ترشحات هورمونی به قسمت های دیگر بدن می رسد و در صورتی که قسمت بالایی یعنی هیپوتالاموس دچار مشکل شود به عنوان اختلالات تخمک گذاری مرکزی شناخته می شود که ممکن است به تنبلی تخمدان ارتباطی نداشته باشد.

تشخیص تنبلی تخمدان

معمولا شلیع ترین علائم تنبلی تخمدان اختلالات قاعدگی می باشد که ممکن است به صورت های متفاوتی رخ دهد مانند خونریزی بسیار شدید یا تاخیر در قاعدگی. اما در اغلب مواقع سیکل های قاعدگی در اثر وجود تنبلی تخمدان یا PCO با تاخیر رخ می دهد که معمولا به صورت فواصل زمانی بالای ۳۶ روز بین دو عادت ماهانه یا کمتر از ۸ عادت ماهانه در سال پدیدار می شود.

علاوه بر این علائم می توان از سونوگرافی و آزمایشات دیگر برای تشخیص تنبلی تخمدان بهره برد. در این حالت هورمون ها دچار عدم تعادل می شوند ولی به تنهایی برای تشخیص تنبلی تخمدان یا PCO کافی نیستند. حتی در برخی اوقات ممکن است سطح انسولین نیز افزایش یابد.

دکتر ساره حیدری متخصص زنان در غرب تهران در زمینه انواع جراحی زیبایی واژن مانند لابیاپلاستی، سفید کردن واژن، تنگ کردن واژن و درمان بیماری های زنان مانند درمانتنبلی تخمدان، درمان خشکی واژن و… می توانند مشاورات لازم را به شما بدهند. همچنین می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید یا به پیج اینستاگرام دکتر ساره حیدری مراجعه کنید. شماره تماس  ۰۲۱۸۸۶۸۱۰۴۷ – ۸۸۶۸۹۸۷۱

درمان تنبلی تخمدان

درمان تنبلی تخمدان با مصرف دارو در چند دوره امکان پذیر می باشد و نیاز است بیمار برای درمان به متخصص زنان حاذق و متبحر مراجعه نماید. علاوه بر آن تغییر سبک زندگی در روند درمان بسیار موثر می باشد و نیاز است فرد خواب کافی و تغذیه مناسب داشته باشد، به اندازه کافی ورزش کند.

تنبلی تخمدان از شایع ترین بیماری ها در میان بانوان می باشد که شایع ترین نشانه آن بروز اختلالات در تخمک گذاری و قاعدگی می باشد. بنابراین توصیه می شود در صورتی که این علائم را مشاهده کردید به متخصص زنان برای درمان مراجعه نمایید.همچنین دکتر ساره حیدری متخصص زنان در تهران در درمان انواع بیماری های زنان مانند تنبلی تخمدان دارای مهارت بالایی هستند.

پنج × 2 =