درمان عفونت واژن

عفونت واژن چیست؟

یکی از شایع ترین علل مراجعه خانم ها به متخصص زنان ، عفونت های واژینال می باشد که باعث ترشح غیر عادی ،خارش و سوزش می شود.
ترشحات بی رنگ وشفافی که در نیمه اول سیکل قاعدگی از واژن خارج می شود و هیچگونه تحریکی ایجاد نمی کند وهمچنین ترشحات سفید رنگی که از نیمه دوم سیکل شما مشاهده می شوند وهیچگونه تحریکی ندارد طبیعی می باشند و مشکلی برای شما ایجاد نمی کند. اما ترشحاتی که همراه با تغییر رنگ به رنگ زرد ،سبز وخاکستری می باشند و یا خارش و سوزش و بوی نامطبوعی دارند وحالت تحریک و احساس فشار در داخل لگن ایجاد می کنند نشان دهنده بیماری می باشد که در این صورت حتما باید به پزشک متحصص مراجعه شود. همچنین درمان عفونت واژن براساس شدن و نوع آن متفاوت می باشد.

درمان-عفونت-واژنانواع عفونت واژن در خانم ها

سه نوع شایع عفونت واژینال عبارتند از:
• عفونت های باکتریال
عفونت قارچی
• عفونت های انگلی

عفونت باکتریال

عفونت باکتریال واژن به حالتی گفته می شود که در طی آن توازن طبیعی باکتری های واژن به هم ریخته وبه جای آن تعدادی از باکتری های مشخص رشد بیش از اندازه پیدا می کنند.
این عارضه شایع ترین عفونت واژن در خانم های سنین باروری می باشد.افزایش ترشحات واژن همراه با بوی ناخوشایند نشانه این بیماری می باشد.
در برخی زنان این ترشحات بویی شبیه بوی ماهی ایجاد می کند بویژه پس از آمیزش زیرا ریختن مایع نطفه در واژن موجب تغییرph بدن شده و بویی شبیه به بوی ماهی از واژن خارج می شود.در صورت وجود ترشحات، رنگ ترشح اغلب به صورت سفید مایل به خاکستری بوده و ممکن است کمی رقیق باشد ،گاهی سوزش ادرار وخارش اطراف واژن نیز در برخی افراد گزارش می شود.در برخی از افراد نیز ممکن است هیچ نشانه خاصی مشاهده نشود.

عفونت های قارچی

یکی دیگر از عفونت های شایع در بانوان عفونت  قارچی می باشد. در 90 درصد علت بوجود آمدن این بیماری وجود قارچی به نام کاندیدا آلبیکنس می باشد و 10 درصد باقی مانده هم مربوط به قارچ کاندیدای غیرآلبیکنس می باشد .75درصد خانم ها حداقل یک بار در عمر خود و40 درصد دیگر دوبار یا بیشتردر طول عمر خود این بیماری را تجربه می کنند.
از جمله نشانه های این بیماری، ترشحات بسیارغلیظ و سفید رنگ ، خارش و قرمزی اطراف واژن می باشد.

دکتر ساره حیدری متخصص زنان در غرب تهران در زمینه انواع جراحی زیبایی واژن مانند جراحی لابیاپلاستی، سفید کردن واژن، تنگ کردن واژن و درمان بیماری های زنان مانند درمان ناباروری، درمان خشکی واژن و… می توانند مشاورات لازم را به شما بدهند. همچنین می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید یا به پیج اینستاگرام دکتر ساره حیدری مراجعه کنید. شماره تماس  02188681047 – 88689871

عفونت های انگلی

این نوع عفونت ، توسط نوعی انگل تک سلولی به وجود می آید که دارای ترشحات زیادی به رنگ های سبز یا خاکستری رنگ می باشد که بوی بسیار نامطبوعی به همراه دارد.
شیوع این نوع انگل از طریق رابطه جنسی و تماس واژن با لوازمی مثل حوله ی آلوده وهمچنین محیط های آلوده همچون استخرمی باشد. از دیگر نشانه این نوع عفونت عبارت است از احساس درد درناحیه واژن در هنگام ادارار وتماس جنسی ، تورم شدید واژن ، خارش، سوزش وترشحاتی که حباب هایی روی آن قابل مشاهده می شود که ظاهری کف آلود دارد.

تشخیص عفونت واژن

تشخیص این بیماری بر اساس 2پارامتر می باشد :
1)براساس علائم بیماری و معاینه

2)کشت قارچ و تشخیص نوع آن

درمان عفونت واژن

پس از مشاهده علائمی که مربوط به عفونت های واژینال می باشد حتما به پزشک متخصص زنان مراجعه نمایید تا مورد معاینه قرار بگیرید و نوع عفونت شما تشخیص داده شود . از آنجایی که عفونت های قارچی وراه درمان آنها باهم متفاوت می باشد ، پزشک برای تشخیص و درمان عفونت واژن  شما اقدام به معاینه لگنی می نماید وپس ازبررسی دیواره های واژن و رحم دربرخی مواقع ممکن است مقداری از سلول های روی واژن شما را مورد آزمایش و بررسی بیشترقرار دهد تا بهترین روش درمانی را برای شما انتخاب کند.

2 × چهار =