سرطان تخمدان

سرطان تخمدان به قاتل خاموش نیز شهرت دارد زیرا معمولا به دلیل قرارگیری تخمدان ها در عمق لگن و دور از دسترس بودن آنها ممکن است علائم آن هنگامی ظاهر شود که بیماری به مراحل پیشرفته رسیده باشد و تومور خیلی بزرگ شده باشد و قطعا در این شرایط غیر قابل درمان است.

سرطان-تخمدان

علت سرطان تخمدان

• عوامل ارثی یا ژنتیکی در برخی از انواع سرطان تخمدان شناسایی شده است پس در صورتی که در مادر یا خواهر خانمی سابقه سرطان تخمدان وجود داشته باشد نیاز است این خانم بیشتر از افراد عادی بررسی شود تا در صورتی که دچار سرطان تخمدان هستند زودتر شناسایی شوند و تحت درمان قرار گیرند.
  • چاقی و افزایش وزن هم در ابتلا به سرطان تخمدان موثر می باشد
  • خانم هایی که زایمان نداشته اند بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به سرطان تخمدان قرار دارند.
  • افرادی که بلوغ زودرس یا یائسگی دیرتر از زمان موعد دارند نیز احتمال ابتلا به این سرطان بیشتر است.

نقش قرص های ضد بارداری در کاهش ابتلا به سرطان تخمدان

مصرف قرص های ضد بارداری در کاهش احتمال ابتلا به سرطان تخمدان نقش دارد و تحقیقات نشان داده است افرادی که قرص های ضد بارداری مصرف می کنند کمتر به سرطان تخمدان مبتلا می شوند.

تشخیص سرطان تخمدان

همانطور که بیان کردیم به علت قرار گرفتن تخمدان ها در عمق لگن، علائم سرطان تخمدان معمولا دیرتر ظاهر می شود که مهمترین علائم آن ممکن است هنگام معاینه مشخص می شود و متخصص زنان ممکن است متوجه وجود یک توده یا تومور داخل لگن شود.

دکتر ساره حیدری متخصص زنان در غرب تهران در زمینه انواع جراحی زیبایی واژن مانند لابیاپلاستی، سفید کردن واژن، تنگ کردن واژن و درمان بیماری های زنان مانند سرطان تخمدان و درمان خشکی واژن می توانند مشاورات لازم را به شما بدهند. همچنین می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید یا به پیج اینستاگرام دکتر ساره حیدری مراجعه کنید. شماره تماس  ۰۲۱۸۸۶۸۱۰۴۷ – ۸۸۶۸۹۸۷۱

علائم سرطان تخمدان

• در صورتی که تومور سرطانی بزرگ شود ممکن است باعث ایجاد احساس فشار در لگن و درد در آن شود.
  • گاهی هم به علت بزرگ شدن تومور و فشار بر روی ارگان های مجاور مانند روده ها و مثانه ایجاد یبوست یا تکرر ادرار می شود.
  • همچنین فرد ممکن است هنگام قاعدگی یا مقاربت جنسی درد شدیدی داشته باشد پس توجه به این علائم به خصوص در خانم هایی که احساس بزرگی شکم دارند لازم است و باید معاینه شوند

توصیه هایی به منظور جلوگیری از سرطان تخمدان

بنابراین خانم هایی که اختلالات قاعدگی دارند یا سال هاست که یائسه شده اند ولی دچار خونریزی واژینال هستند باید توسط متخصص زنان معاینه شوند.

بنابراین توصیه می شود خانم هایی که در سنین باروری یا پس از یائسگی هستند حتی در صورتی که هیچ مشکلی هم ندارند حداقل سالانه به پزشک متخصص زنان مراجعه کنند و معاینات لگنی و پاپ اسمیر برای آنها انجام شود. در صورتی که پس از معاینه فرد مشکوک به سرطان تخمدان باشد پزشک سونوگرافی دهانه رحم و تخمدان ها را به خصوص از طریق واژینال درخواست می کند که برای تشخیص اولیه این سرطان بسیار کمک کننده می باشد.

سرطان تخمدان به عنوان سرطانی شایع در میان خانم ها می باشد که به عنوان قاتل خاموش نیز شناخته می شود و معمولا به دلیل قرار گرفتن تخمدان در انتهای لگن دیر شناسایی می شود. به همین دلیل متخصص زنان توصیه می کند که خانم ها در سنین باروری یا پس از یائسگی حداقل سالی یکبار توسط متخصص زنان معاینه شوند.