علائم کیست تخمدان

کیست تخمدان چیست؟

کیست تخمدان کیسه های پر از مایع در تخمدان یا روی سطح آن می باشد. زنان دارای دو تخمدان هستند که از نظر اندازه و شکل مانند بادام هستند که در دو طرف رحم قرار گرفته اند. تخمک هایی که در تخمدان ها رشد کرده و بالغ می شوند، در دوره های ماهانه طی سال های زندگی فرد آزاد می شوند.

بسیاری از زنان در برخی از زمان ها کیست تخمدان دارند. که اغلب آنها فاقد درد و بی خطر و در طی چند ماه بدون درمان از بین می روند.

با این حال، کیست تخمدان به خصوص زمانی که پاره شود می تواند علائم جدی ایجاد کند. بنابراین توصیه می شود برای حفظ سلامت به طور منظم معاینات لگنی انجام دهید و با علائم کیست تخمدان آشنا شوید.

کیست-تخمدانعلائم کیست تخمدان

اکثر کیست ها علائمی را ایجاد نمی کنند و خود به خود از بین می روند. با این حال، یک کیست تخمدان بزرگ می تواند باعث مشکلات زیر شود:

۱-   درد لگن – درد خفیف یا شدید در زیر شکم دو طرف کیست

۲-   احساس سنگین بودن در شکم شم

ا۳-   نفخ

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

۱-   درد ناگهانی یا در شدید شکم یا لگن

۲-   درد همراه با تب و استفراغ

در صورتی که هر کدام از علائم بالا را مشاهده کردید باید هر چه سریعتر به بهترین متخصص زنان در تهران مراجعه نمایید.

دکتر ساره حیدری متخصص زنان در غرب تهران در زمینه انواع جراحی زیبایی واژن  و درمان بیماری های زنان  می توانند مشاورات لازم را به شما بدهند. همچنین می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید یا به پیج اینستاگرام دکتر ساره حیدری مراجعه کنید. شماره تماس  ۰۲۱۸۸۶۸۱۰۴۷ – ۸۸۶۸۹۸۷۱

دلایل ایجاد کیست تخمدان چیست؟

اغلب کیست تخمدان به عنوان یک نتیجه از چرخه قاعدگی (کیست های عملکردی) ایجاد می شود. انواع دیگر کیست ها شیوع کمتری دارند.

کیست های عملکردی

تخمدان ها هر ماه به طور طبیعی ساختارهایی مشابه کیست به نام فولیکول را می سازند. فولیکول ها، هورمون های استروژنپروژسترون را تولید می کنند و هنگام تخمک گذاری، تخمک را آزاد می کنند. اگر رشد یک فولیکول ماهانه و به طور طبیعی ادامه یابد، به عنوان یک کیست عملکردی شناخته می شود. دو نوع کیست عملکردی وجود دارد:

کیست فولیکولار: در حدود اواسط چرخه قاعدگی شما، تخمک از فولیکول خارج می شود و به پایین لوله فالوپی می رود. کیست فولیکولار زمانی شروع می شود که فولیکول شکسته نمی شود یا تخمک را آزاد نمی کند، اما همچنان رشد می کند.

کیست کورپوس لوتئوم:  هنگامی که فولیکول تخمک خود را آزاد می کند، شروع به تولید استروژن و پروژسترون می کند. این فولیکول کورپوس لوتئوم نامیده می شود. گاهی اوقات، مایع در داخل فولیکول جمع می شود و باعث می شود کورپوس لوتئوم در یک کیست رشد کند.کیست های عملکردی معمولا بی ضرر هستند، به ندرت درد ایجاد می کنند و اغلب پس از دو یا سه دوره قاعدگی خودشان از بین می روند.

کیست هموراژیک چیست؟

بسیاری از اوقات در سونوگرافی کیست هموراژیک گزارش داده می شود به همین دلیل دکتر ساره حیدری درباره این نوع کیست توضیحاتی به شما عزیزان ارائه می دهند.

کیست هموراژیک یا کیست خونی نوعی کیست تخمدان می باشد که داخل آن خونریزی شده است و این خونریزی محدود به خود کیست می باشد.

از علائم این نوع کیست می تواند درد شکم از خفیف تا شدید باشد که بسته به علائم، حتی ممکن است بیمار در بیمارستان بستری شود.

کیست هموراژیک اغلب با استراحت کردن درمان می شود. این نوع کیست خود محدود شونده می باشد و در صورتی که خونریزی به داخل شکم اتفاق نیفتد نیازی به جراحی نیست فقط باید در زمان استراحت که معمولا بین ۳ تا ۷ روز می باشد مراقب باشید تا از وارد شدن ضربه به شکم و رابطه جنسی اجتناب کنید. همچنین مراقب باشید که حرکات ناگهانی انجام ندهید زیرا در صورت پاره شدن کیست هموراژیک و خونریزی در شکم، نیاز به جراحی می باشد.

سایر خدمات دکتر ساره :

سفید کردن واژن