لاپاراسکوپی آندومتریوز

آندومتریوز یک بیماری نسبتا شایعی است که 10 درصد زنان در سنین باروری به آن مبتلا می شوند و معمولا بین سنین 15تا50 سالگی ایجاد می شود. همچنین به طور متوسط از هر 10 زن 1 نفربه آن مبتلا می شود. این بیماری مشکلات شدید و نازایی را به همراه دارد و تقریبا دو میلیون خانم درایران به آندومتریوز مبتلا هستند.

شیوع این بیماری در سراسر جهان هم زیاد بوده و تشخیص و درمان این بیماری راحت نیست. بنابراین با تشخیص زود هنگام، بیماری کاملا درمان شده و نیازی نیست در آینده به دنبال درمان مشکل تر این بیماری و یا درمان نازایی و دیگر عارضه های آن باشیم.

تشخیص آندومتریوز

تشخیص زود هنگام  آندومتریوز بسیارمهم است، این بیماری خوش خیم بوده اما گسترش می یابد و ضایعه کوچک به مرور پیشرفت کرده و مشکلات فراوانی را به وجود می آورد. اما در صورتی که این بیماری زود تشخیص داده شود، در مراحل اولیه به راحتی با دارو قابل درمان می باشد.

لاپاراسکوپی-آندومتریوز

آندومتریوز چیست؟

زمانی که آندومتر (لایه ای در داخل رحم خانم ها) در جایی غیر از رحم رشد کند، آندومتریوز را به وجود می آید. آندومتریوز هر ماه در پاسخ به هورمون ها رشد پیدا کرده و باعث خونریزی می شود، خونریزی های به وجود آمده دفع نشده و همه ی این مشکلات در نهایت باعث فیبروز، چسبندگی رحم و درد خواهند شد که در صورت پیشرفت بیماری این دردها حتی در زمان هایی جز قاعدگی مشاهده می شوند.

به علت اینکه درد در دوران قائدگی شایع و طبیعی است، افراد دیر به متخصص زنان مراجعه می کنند و به طور میانگین  1تا8  سال درمان، به تعویق می افتد و همین عاملسبب تشدید بیماری می شود.

علائم آندومتریوز

یکی از مهمترین علائم آندومتریوز دردهای شدید که در زمان قائدگی، مقاربت و… پیش می آیند به طوری که فرد نمی تواند زندگی عادی خود را داشته باشد. همچنین این درد ممکن است شامل درد روده ای، درد مزمن لگن، سوزش ادرار، درد هنگام دفع و.. نیز باشد.

درمان آندومتریوز

برای درمان آندومتریوز لازم است حتما به متخصص زنان مجربذمراجعه کنید.  بسیاری از افراد با درمان دارویی جواب می گیرند و درمان می شوند اما در صورتی که آندومتریوز پیشرفت کرده باشد و با دارو قابل درمان نباشد، لاپاراسکوپی آندومتریوز انجام خواهد شد.

لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی ، عمل جراحی جدید و پیشرفته ای است که با تکنولوژی های پیشرفته انجام خواهد شد.  بیماران این روش را معمولا ترجیح می دهند، زیرا درد و عوارض پس از آن بسیار کمتر از جراحی به روش های دیگر است.

به صورت کلی در لاپاراسکوپی به جای ایجاد شکاف بزرگ در شکم، با استفاده از ایجاد چند سوراخ کوچک، دوربین وارد ناحیه مورد نظر شده و از طریق مشاهده تصاویر عمل جراحی قابل انجام می باشد.

دکتر ساره حیدری متخصص زنان در غرب تهران در زمینه انواع جراحی زیبایی واژن مانند جراحی لابیاپلاستی،  و درمان بیماری های زنان مانند درمان خشکی واژن و… می توانند مشاورات لازم را به شما بدهند. همچنین می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید یا به پیج اینستاگرام دکتر ساره حیدری مراجعه کنید. شماره تماس  02188681047 – 88689871

لاپاراسکوپی آندومتریوز چگونه انجام می شود؟

برای انجام لاپاراسکوپی آندومتریوز  ابتدا چند سوراخ کوچک روی شکم ایجاد می شود. سپس از یک سوراخ دوربین متصل به مانیتور وارد ناحیه مورد نظر می شود.در نهایت اندام های داخلی به خوبی بزرگنمایی شده و متخصص زنان با استفاده از ابزارهای جراحی که از طریق سوراخ به داخل شکم وارد شده اند، چسبندگی را برطرف و ترمیم را انجام می دهد. گاهی ممکن است چسبندگی شدیدی رخ داده باشد ، بنابراین پزشک باید با مهارت کیست، تخمدان و سایر اندام ها را تشخیص داده و مشکل را به خوبی برطرف نماید. در این روش بیمار درد کمتری را احساس می کند و به عفوت و چسبندگی کمتری دچارخواهد شد.

برای درمان آندومتریوز، جراحی لاپاراسکوپی باید توسط متخصص زنان ماهر و باتجربه انجام گیرد، زیرا آزاد کردن چسبندگی ها نیازمند دقت بسیار بالایی می باشد.