مشکلات جنسی زنان

سرطان و درمان های آن می تواند بر عملکرد جنسی زنان تأثیر بگذارد. این مشکلات ممکن است شامل مقاربت دردناک یا خشکی واژن یا کوتاه شدن زمان آن باشد. بسیاری از مشکلات جنسی مرتبط با سرطان قابل درمان یا مدیریت هستند.

مشکلات جنسی می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

• انواع خاصی از سرطان، از جمله سرطان های رحمی، سرطان تخمدان، دهانه رحم، مثانه، واژن و کولورکتال
  • جراحی برای برداشتن تومور
  • پرتودرمانی روی لگن
  • شیمی درمانی
  • درمان هورمونی
  • درمان یائسگی
  • خشکی واژن
  • تنگی واژن، یعنی وقتی واژن باریک تر شود
  • عفونت واژن یا مثانه
مشکلات-جنسی-زنان

عوامل عاطفی مانند موارد زیر نیز می توانند بر عملکرد جنسی تأثیر بگذارند:

• تغییر در تصویر از خود
  • اضطراب، افسردگی و استرس
  • ترس از درد
  • ناراحتی و خجالت به دلیل تغییرات جسمی

انواع مشکلات جنسی

علائم بسته به علت و نوع مشکل جنسی می توانند متفاوت باشند. در صورت بروز هر یک از این مشکلات جنسی، به متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید.

خشکی واژن

خشکی واژن زمانی اتفاق می افتد که مهبل به میزان طبیعی رطوبت یا چربی تولید نکند. در هنگام خشک شدن واژن، مقاربت جنسی می تواند دشوار یا دردناک باشد. درمان سرطان مانند جراحی، شیمی درمانی یا پرتودرمانی می تواند باعث شود زنان دچار یائسگی شوند. یکی از علائم یائسگی، خشکی واژن است.

دکتر ساره حیدری متخصص زنان در غرب تهران در زمینه انواع جراحی زیبایی واژن و درمان بیماری های زنان می توانند مشاورات لازم را به شما بدهند. همچنین می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید یا به پیج اینستاگرام دکتر ساره حیدری مراجعه کنید. شماره تماس 02188681047 – 88689871

تنگی واژن

تنگی واژن زمانی است که واژن باریک تر شود. پرتودرمانی به ناحیه لگن یا برخی از جراحی هایی روی واژن می توانند باعث تنگی آن شوند. تنگی واژن می تواند مقاربت را دردناک کند.

مقاربت دردناک

مقاربت دردناک می تواند زنان را به داشتن رابطه جنسی کمتر علاقه مند کند یا باعث ترس آنها از رابطه جنسی شود. اگر زنان نگران این باشند که مقاربت جنسی دردناک است، ممکن است تحریک شدن آنها سخت تر شود.

تشخیص

پزشک سعی خواهد کرد علت مشکل جنسی شما را پیدا کند. راه های تشخیص ممکن است شامل موارد زیر باشد:

1-  معاینه بدنی

2-  معاینه لگن

مدیریت مشکلات جنسی

هنگامی که نوع و علت بروز مشکلات جنسی زنان مشخص شدند، پزشک شما می تواند راه هایی برای مدیریت آن ارائه دهد. اطلاعات و مشاوره می تواند کمک کننده باشد. شما همچنین می توانید تمرینات آرامش بخش و تکنیک هایی را برای کاهش اضطراب که ممکن است به شما کمک کند، انجام دهید.

اقدامات زیر همچنین ممکن است در مدیریت مشکلات جنسی به شما کمک کند.

داروها

متخصص زنان شما بسته به مواردی که باعث ایجاد مشکلات جنسی می شوند، ممکن است داروهای مختلفی را پیشنهاد دهند. به عنوان مثال، آنها ممکن است داروهایی را برای درمان عفونت تجویز کنند. آنها همچنین ممکن است داروهای تسکین دهنده درد را که قبل از فعالیت جنسی می توانید مصرف نمایید، تجویز کنند.

مرطوب کننده ها

استفاده از مرطوب کننده ها به طور مرتب می تواند به مرطوب نگه داشتن بافت های واژن و تسکین خشکی واژن کمک کند. مرطوب کننده ها بافت های داخل واژن را با پوشش نازک و شبیه مخاطی می پوشانند. مرطوب کننده ها معمولا 3 تا 4 روز ماندگاری دارند.

روان کننده ها

از روان کننده ها در طول رابطه جنسی برای راحتی بیشتر استفاده می شود. آنها ممکن است دارای یک پایه از آب، سیلیکون یا روغن باشند.

آرامش و ورزش

تکنیک های آرامش، حمام گرم، ماساژ یا لمس کردن ملایم آن می تواند به کاهش درد کمک کند. این تکنیک ها همچنین می توانند به شما در به دست آوردن آرامش کمک کنند. تمرینات کگل به آرامش و تقویت عضلات کف لگن کمک می کنند. آنها را می توان در حالی که نشسته اید، دراز کشیده اید یا ایستاده اید می توانید انجام دهید. روی کشیدن یا سفت کردن عضلات اطراف مقعد تمرکز کنید، اما عضلات شکم، پشت یا ران را منقبض نکنید. ماهیچه ها را برای 3-6 ثانیه محکم نگه دارید و سپس به آرامی رها کنید. 5 تا10 بار تکرار کنید. به تدریج نگه داشتن فشار را برای 6-10 ثانیه و تعداد جلسات را افزایش دهید.