ویروس HPV چیست؟

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل های تناسلی به توده های کوچک و رنگ پوست یا صورتی رنگی گفته می شود که بر روی ولو یا دهانه واژن، واژن، آلت تناسلی مردان یا مقعد تشکیل می شود. این عارضه به دلیل ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV به وجود می آید. این ویروس از طریق رابطه جنسی انتقال می یابد و باعث زگیل تناسلی می شود.

آیا زگیل تناسلی خطرناک است؟

انواع مختلفی از ویروس HPV وجود دارد. انواعی از ویروس HPV که باعث زگیل تناسلی می شود معمولاً خطرناک نیستند. ولی دیگر انواع ویروس HPV می توانند موجب سرطان دهانه رحم، سرطان آلت تناسلی یا سرطان مقعد شوند.

ویروس اچ پی وی

علائم زگیل تناسلی

به طور معمول اکثر افرادی که به زگیل تناسلی مبتلا هستند هیچ گونه علائمی ندارند. تنها علامت شایع همان زگیل می باشد. ولی برخی افراد علائمی مانند خارش، سوزش یا حساسیت در ناحیه تناسلی دارند.

آزمایش زگیل تناسلی

برای تشخیص زگیل تناسلی آزمایش نیاز است. احتمالاً نیاز به نمونه گیری و بیوپسی از بافت زگیل های تناسلی می باشد. ولی نمونه گیری لزوماً ضروری نیست.

درمان زگیل تناسلی حتما باید تحت نظر متخصص زنان متبحر انجام شود. دکتر ساره حیدری متخصص زنان در غرب تهران در این زمینه می توانند مشاورات لازم را به شما بدهند.

درمان زگیل های تناسلی

داروهای مختلفی برای رهایی از زگیل های تناسلی وجود دارد. برخی از این داروها به مرور زگیل ها را از بین می برند. برخی دیگر از داروها هم به سیستم ایمنی بدن کمک می کنند تا به زگیل ها حمله کرده و آن ها را از بین ببرد.

اکثر داروها شامل لوسیون و ژل می باشند که بر روی زگیل ها زده می شود. مصرف این لوسیون ها برای هفته ها ادامه می یابد. برخی از داروها توسط پزشک یا پرستار استفاده می شود. برخی دیگر از داروها را فرد بیمار خود می تواند استفاده کند.

افرادی که زگیل های بزرگ یا زیادی دارند و یا با مصرف داروها بهبود نمی یابند، نیاز است تا زگیل ها برداشته شوند. این روش درمانی برای افرادی که مشکوک به سرطان می باشند نیز صورت می گیرد. روش های درمانی مختلفی برای برداشتن زگیل ها وجود دارد:

–       کرایوتراپی، که از فریز کردن زگیل ها کمک می گیرد.

–       الکتروکاتری، که از الکتریسیته برای سوزاندن زگیل ها استفاده می کند.

–       جراحی سنتی، که با بریدن زگیل ها به روش سنتی به از بین بردن زگیل ها کمک می کند.

–       جراحی لیزر، که از نور برای از بین بردن زگیل ها استفاده می کند.

–       جراحی اولتراسوند، که از امواج رادیویی برای از بین بردن زگیل ها کمک می گیرد.

زگیل تناسلی در بارداری

در صورت تشخیص زگیل تناسلی حتماً پزشک خود را در جریان بگذارید. برخی از انواع روش های درمانی در دوران بارداری ایمن می باشند ولی برخی روش ها خطرناک هستند.

بعد از درمان زگیل تناسلی چه اتفاقی می افتد؟

بعد از درمان زگیل های تناسلی نیاز است تا برای معاینه و بررسی دوباره به پزشک مراجعه گردد. احتمال دارد که بعد از چند ماه زگیل ها دوباره ظهور کنند. حتی در صورتی که زگیلی مشاهده نشود امکان دارد که فرد آلوده به ویروس HPV باشد و این ویروس می تواند به افراد دیگر انتقال یابد.

پیشگیری از زگیل تناسلی

واکسن برای پیشگیری از این ویروس وجود دارد. این واکسن ها از بسیاری از انواع ویروس های HPV پیشگیری می کند. بهتر است قبل از ابتلا به این ویروس از واکسن استفاده گردد ولی پس از ابتلا به زگیل تناسلی هم می توان از واکسن استفاده کرد.

هر خانم با زگیل تناسلی حتما باید توسط متخصص زنان کولپوسکوپی شود تا واژن و دهانه رحم خوب بررسی شود ودر صورت وجود نقاط مشکوک، بیوپسی یا نمونه گیری انجام شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید یا به پیج اینستاگرام دکتر ساره حیدری مراجعه کنید.

شماره تماس  02188681047 – 88689871
آدرس مطب دکتر ساره حیدری : سعادت آباد – نبش خیابان 21 – ساختمان بهاران – واحد16

سایر خدمات دکتر ساره حیدری متخصص زنان در غرب تهران عبارتند از:

جراحی زیبایی واژن

سفید کردن واژن