پیچ خوردگی تخمدان در زنان

آیا پیچ خوردگی تخمدان شایع است؟

پیچ خوردگی تخمدان در زنان هنگامی رخ می دهد که تخمدان در اطراف بافت هایی که از آن پشتیبانی می کند پیچیده شود. گاهی اوقات لوله فالوپی نیز ممکن است پیچیده شود. این وضعیت دردناک، جریان خون را به این اندامها متوقف می کند.

پیچ خوردگی تخمدان یک اورژانس پزشکی است. اگر به سرعت درمان نشود، می تواند منجر به از دست دادن یک تخمدان شود.

مشخص نیست که چطور اغلب پیچ خوردگی تخمدان رخ می دهد، اما پزشکان موافقند که این یک تشخیص غیرمعمول است. اگر کیست تخمدان دارید احتمال بیشتری دارد که پیچ خوردگی تخمدان را تجربه کنید. شما ممکن است با استفاده از کنترل تولید هورمونی یا سایر داروها برای کاهش اندازه کیست ها، بتوانید خطر ابتلا به آن را کمتر کنید بنابراین لازم است علائم کیست تخمدان را بشناسید.

پیچ-خوردگی-تخمدان

علائم چرخش تخمدان

پیچ خوردگی تخمدان می تواند باعث علائم زیر شود:

1-     درد شدید و ناگهانی در زیر شکم

2-     گرفتگی

3-     حالت تهوع

4-      استفراغ

این علائم معمولا ناگهان و بدون هشدار ظاهر می شوند.

در بعضی موارد، درد، گرفتگی و حساسیت در قسمت پایین شکم ممکن است تا چند هفته طول بکشد. این اتفاق می تواند رخ دهد اگر تخمدان تلاش کند که به موقعیت درست خود برگردد.

این وضعیت هرگز بدون درد رخ نمی دهد.

اگر در معرض تهوع یا استفراغ بدون درد هستید، شرایط زیر را دارید. در هر صورت، شما باید به متخصص زنان  خود برای تشخیص مراجعه کنید.

دکتر ساره حیدری متخصص زنان در غرب تهران در زمینه انواع جراحی زیبایی واژن و درمان بیماری های زنان می توانند مشاورات لازم را به شما بدهند. همچنین می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید یا به پیج اینستاگرام دکتر ساره حیدری مراجعه کنید. شماره تماس 02188681047 – 88689871

چه عواملی باعث این وضعیت شده و چه کسانی بیشتر در معرض خطر هستند؟

اگر تخمدان ناپایدار باشد، پیچ خوردگی تخمدان می تواند رخ دهد. به عنوان مثال، یک توده کیست یا تخمدان می تواند باعث تخریب تخمک و ایجاد ناپایداری شود.

شما همچنین ممکن است بیشتر در معرض پیچ خوردگی تخمدان قرار بگیرید اگر مشکلات زیر را داشته باشید:

1-      سندرم تخمدان پلی کیستیک دارید.

2-       یک رباط تخمدان بلند داشته باشید که می تواند تخمدان را به رحم متصل کند.

3-     دچار انسداد لوله های رحمی هستید.

4-     باردار هستید.

5-     تحت درمان هورمونی، معمولا برای ناباروری هستید که می تواند تخمدان را تحریک کند.

اگر چه این مشکل می تواند هم در زنان و هم دختران در هر سنی رخ دهد اما احتمال وقوع آن در طول سال های بارداری بیشتر است.

درمان پیچ خوردگی تخمدان

جراحی برای جدا کردن تخمدان شما و در صورت لزوم لوله فالوپی شما انجام می شود. پس از جراحی، پزشک شما ممکن است دارو را تجویز کند تا خطر ابتلا به عود را کاهش دهد. گاهی اوقات ممکن است ضروری است که تخمدان را برداشته شود.

روش های جراحی

پزشک شما از یکی از دو روش جراحی برای باز کردن تخمدان استفاده خواهد کرد:

لاپاروسکوپی: پزشک شما یک وسیله باریک را از طریق یک برش کوچک به زیر شکم شما وارد می کند. این کار به پزشک اجازه می دهد که اندام های داخلی شما را مشاهده کند. سپس پزشک برش دیگری را برای دسترسی به تخمدان ایجاد می کند. هنگامی که تخمدان قابل دسترسی است، پزشک شما از پروب یا ابزار دیگری برای باز کردن آن استفاده خواهد کرد. این روش نیاز به بیهوشی عمومی دارد و معمولا به صورت سرپایی انجام می شود. اگر حامله باشید، پزشک ممکن است این عمل جراحی را توصیه کند. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله لاپاراسکوپی آندومتریوز را مطالعه کنید.

لاپاراتومی: با استفاده از این روش، پزشک شما یک شکاف بزرگتر را در شکم کمر شما ایجاد می کند تا بتواند به صورت دستی وارد شود و پیچ خوردگی تخمدان را باز کند. این کار زمانی انجام می شود که شما تحت بیهوشی عمومی قرار داشته باشید و در طول شب باید در بیمارستان بمانید.

پیچ خوردگی تخمدان در زنان وضعیتی اورژانسی است که نیاز است با مشاهده علائم آن هر چه سریعتر برای درمان اقدام کنید. دکتر ساره حیدری متخصص زنان در تهران در درمان بیماری های زنان دارای تبحر بالایی هستند پس در صورت لزوم می توانید برای درمان به ایشان مراجعه کنید.

سایر خدمات دکتر ساره:

جراحی لابیاپلاستی